Wczesne wspomaganie rozwoju przeznaczone jest dla dzieci:
- z uszkodzeniem OUN,
- o nieprawidłowym rozwoju na tle wad genetycznych,
- o globalnie opóźnionym rozwoju psychomotorycznym,
- z dysharmonią rozwojową,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym oraz głębokim,
- z opóźnieniem rozwoju mowy i języka,
- z autyzmem,
- z wielorakimi niepełnosprawnościami takimi jak: słuchu, wzroku i ruchu.
Do zadań wczesnego wspomagania rozwoju należy:
- Ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań oraz wsparcia rodziny dziecka
- Wspomaganie rozwoju dziecka , zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości w rozwoju psychofizycznym oraz usprawnianie zaburzonych funkcji w zakresie sfery poznawczej; małej i dużej motoryki, komunikacji, mowy i języka, zabawy oraz czynności samoobsługowych.
- Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu terapeutycznego z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizowania programu oraz ocena postępów.
- Nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb.
- Konsultowanie w zespole postępów w rozwoju oraz ustalenie dalszego postępowania terapeutycznego.
- Udzielania wsparcia rodzinie, wychowującej dziecko niepełnosprawne. Rodzinę wspiera się w rozpoznawaniu zachowań dziecka i utrwalaniu właściwych reakcji na te zachowania. Udziela się instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem.
- Udziela się pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskiwaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
W ramach wczesnego wspomagania rozwoju realizujemy:
- Terapię pedagogiczną
Celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego dziecka. Podczas terapii wykorzystuje się szereg metod i ćwiczeń rozwijających uwagę, pamięć, myślenie, percepcję wzrokową, słuchową oraz sprawność manualną i grafomotoryczną.
- Terapię psychologiczną
Celem terapii psychologicznej jest poznawanie i rozumienie siebie i świata, nabywanie umiejętności poprzez działanie, odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśników, budowanie systemu wartości. Pomoc adresowana jest także do rodziców i dotyczy ona zrozumienia i pełnej akceptacji niepełnosprawności dziecka, instruktażu, poradnictwa i informacji.
- Terapię logopedyczną
Terapia logopedyczna prowadzona jest w celu usprawnienia aparatu artykulacyjnego oddechowego i fonacyjnego polega na wywoływaniu prawidłowej artykulacji zaburzonych głosek, ćwiczeniach na materiale słowno-obrazkowym oraz ćwiczeniach kompetencji komunikacyjnej u dzieci.
- Terapię Integracji Sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej polega na zabawie ukierunkowanej i prowadzonej przez specjalistów. Jest to szeroka gama aktywności, ćwiczeń i zabaw proponowanych dziecku, która ma wyzwalać konkretne reakcje sensoryczne, aby następowała poprawa w organizacji ośrodkowego układu nerwowego.
- Rehabilitację ruchową
Rehabilitacja polega na nabywaniu i przywracaniu umiejętności ruchowych - czyli reedukacji nerwowo-mięśniowej, dostarczaniu prawidłowych doświadczeń sensomotorycznych oraz stymulacji psychoruchowej adekwatnej do poziomu rozwoju ruchowego dziecka. Kinezyterapia umożliwia uzyskanie maksymalnej poprawy utraconej funkcji, dzięki czemu dziecko może osiągnąć większą samodzielność.
- Terapię Biofeedback
Metoda EEG Biofeedback opiera się na bioregulacyjnych możliwościach mózgu z wykorzystaniem sprzężenia zwrotnego. Trening polega na harmonizowaniu czynności fal mózgowych. Służy to usprawnieniu działania mózgu: aktywacji procesów myślowych, polepszeniu możliwości koncentracji przy równoczesnej relaksacji i eliminowaniu napięcia psychicznego.
- Terapię metodą Tomatisa
to program stymulacji neurosensorycznej. Znacząco poprawia on zdolności motoryczne, emocjonalne i poznawcze dzięki specyficznemu sposobowi przetwarzania muzyki i głosu.