Jesteś tutaj

Standardy Ochrony Małoletnich

Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 1/2024
Dyrektora Ośrodka
Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego
PSONI Koło w Miechowie w sprawie
Standardów Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W OŚRODKU REHABILITACYJNO – EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZYM, PODMIOCIE LECZNICZYM
PRZY POLSKIM STOWARZYSZENIU NA RZECZ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
KOŁO W MIECHOWIE

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich
w Ośrodku Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym, Podmiocie Leczniczym przy Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie

1. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606).
2. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz.U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.).
3. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023.1304 t.j. z dnia 07.07.2023).

Rozdział 4b 3
Standardy ochrony małoletnich
Art. 22b. Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej "standardami", ma każdy:
1) organ zarządzający jednostką systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), oraz inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni;
2) organizator działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich.
Art. 22c. 1. W standardach, w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju placówki lub działalności, określa się w szczególności:
1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty";
4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
6) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
7) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Art. 22 c. 2. W standardach wprowadzanych w placówce lub miejscu prowadzonej działalności, o których mowa w art. 22b, należy określić także:
1) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
2) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
3) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
4) zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Art. 22 c. 3. Obowiązek wprowadzenia standardów mają także podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. Standardy, w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju prowadzonych usług, określają w szczególności:
1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem podmiotu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
2) zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie;
3) zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego lub korzystającego z usług turystycznych jest zagrożone;
4) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;
5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
Art. 22 c. 4. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Art. 22 c. 5. Standardy sporządza się, mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie.
Art. 22 c. 6. Podmioty, o których mowa w art. 22b oraz w ust. 3, mają obowiązek co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
Art. 22 c. 7. Podmioty, o których mowa w art. 22b oraz w ust. 3, udostępniają standardy na swojej stronie internetowej oraz wywieszają w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.

3 Rozdział 4b dodany przez art. 7 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1606) zmieniającej nin. ustawę z dniem 15 lutego 2024.

ROZDZIAŁ I
PODSTAWOWE TERMINY
§ 1
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1. Dyrektor OREW – należy przez to rozumieć Dyrektora oraz Zastępcę Dyrektora Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego PSONI Koło w Miechowie;
2. Placówka OREW – należy przez to rozumieć Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy PSONI Koło w Miechowie;
3. Podmiot Leczniczy – należy przez to rozumieć placówkę Podmiotu Leczniczego tj.: Poradnia Psychologiczna dla Dzieci, Poradnia Logopedyczna, Ośrodek Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci przy PSONI Koło w Miechowie;
4. Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
5. Partnerze współpracującym z placówką – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie placówki na mocy odrębnych przepisów (np. prawnik, informatyk i inne osoby);
6. Wychowanek, uczeń – należy przez to rozumieć wychowanka, ucznia uczęszczającego do Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego/ na Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka – PSONI Koło w Miechowie;
7. Pacjent – należy przez to rozumieć pacjenta uczęszczającego do Podmiotu Leczniczego – PSONI Koło w Miechowie;
8. Małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
9. Opiekunie małoletniego – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;
10. Przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
11. Zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami/ opiekunami prawnymi małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
12. Krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
13. Danych osobowych wychowanka/ ucznia/ pacjenta – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację wychowanka/ ucznia/ pacjenta;
14. Osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora OREW pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
15. Osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora OREW pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez wychowanków/ uczniów/ pacjentów na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.
ROZDZIAŁ II
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY WYCHOWANKIEM/ UCZNIEM/ PACJENTEM A KADRĄ
(art. 22c pkt.1.1 oraz art. 22c pkt.2.1)

§ 1
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor OREW.
2. Dyrektor OREW zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w placówce. Wzór oświadczenia pracownika został określony w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.
3. Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 2.
4. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
1) Dyrektor OREW, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem dzieci lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
2) Kandydat dostarcza z Krajowego Rejestru Karnego zaświadczenie o niekaralności;
3) Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
4) Dyrektor OREW pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/ państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej;
5) Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi;
6) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
5. Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów.

§ 2
1. Zasady bezpiecznych relacji personelu z jego wychowankami/ uczniami/ pacjentami:
1) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra wychowanka/ ucznia/ pacjenta i w jego interesie. Personel traktuje wychowanka/ ucznia/ pacjenta z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec wychowanka, ucznia, pacjenta w jakiejkolwiek formie;
2) zasady bezpiecznych relacji personelu z wychowankami, uczniami, pacjentami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy;
3) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z wychowankami, uczniami, pacjentami i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych wychowanków, uczniów, pacjentów.
3. Pracownik w kontakcie z wychowankami/ uczniami/ pacjentami:
1) odnosi się do wychowanka/ ucznia, pacjenta z szacunkiem;
2) wysłuchuje wychowanków, uczniów, pacjentów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
3) nie zawstydza wychowanka, ucznia, pacjenta nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
4) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
5) nie ujawnia drażliwych informacji o wychowanku, uczniu, pacjencie osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
4. Decyzje dotyczące wychowanka, ucznia, pacjenta powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych dzieci.
5. Wychowanek, uczeń, pacjent ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.
6. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów wychowanków, uczniów, pacjentów.
7. Pracownik nie może utrwalać wizerunków wychowanków, uczniów, pacjentów w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli rodzic/ opiekun prawny wychowanka, ucznia, pacjenta nie wyraził na to zgody.
§ 3
1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia wychowankom, uczniom, pacjentom, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
2. Nauczyciele oddziałów zobowiązani są do przedstawienia wychowankom, uczniom, pacjentom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w placówce i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.
3. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji OREW.
§ 4
1. Każde przemocowe zachowanie wobec wychowanka, ucznia, pacjenta jest niedozwolone.
2. Nie można wychowanka, ucznia, pacjenta popychać, bić, szturchać, itp.
3. Pracownikowi nie wolno dotykać wychowanka, ucznia, pacjenta w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
4. Kontakt fizyczny z wychowankiem, uczniem, pacjentem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
5. Pracownik, który ma świadomość, iż wychowanek/ uczeń/ pacjent doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem, wychowankiem, pacjentem wykazując zrozumienie i wyczucie.
6. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika w jednym łóżku lub pokoju z wychowankiem/ uczniem podczas wycieczek.
7. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z wychowankiem, uczniem, pacjentem. Do sytuacji takich zaliczyć można:
1) pomoc wychowankowi, uczniowi, pacjentowi z niepełnosprawnościami w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a wychowanek/ uczeń/ pacjent jego rodzic/ opiekun prawny wyrazi zgodę;
2) pomoc wychowankowi, uczniowi z niepełnosprawnościami w spożywaniu posiłków;
3) pomoc wychowankowi, uczniowi, pacjentowi z niepełnosprawnościami w poruszaniu się po placówce.

§ 5
1. Kontakt poza godzinami pracy z wychowankami, uczniami, pacjentami jest co do zasady zabroniony.
2. Nie wolno zapraszać wychowanków, uczniów, pacjentów do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z dzieckiem lub też jego rodzicem, opiekunem prawnym powinny odbywać się na terenie placówki.
3. Jeśli pracownik musi spotkać się z wychowankiem, uczniem, pacjentem poza godzinami pracy placówki (lub jego rodzicem/ opiekunem prawnym), wymagane jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję OREW, a rodzic, opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.
4. W przypadku, gdy pracownika łączą z wychowankiem, uczniem, pacjentem lub jego rodzicem/ opiekunem prawnym relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych wychowanków, uczniów, pacjentów, rodziców, opiekunów prawnych i pracowników.

ROZDZIAŁ III
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA WYCHOWANKÓW/ UCZNIÓW/ PACJENTÓW
§ 1
1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami/ opiekunami prawnymi, przekazując informację na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan wychowanka, ucznia, pacjenta.

ROZDZIAŁ IV
ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
(art. 22c pkt.1.2, art. 22c pkt.1.7. art. 22c pkt.1.8)

§ 1
W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi OREW.

§ 2
1. Dyrektor wzywa rodziców/ opiekunów prawnych małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia.
2. Psycholog powinien sporządzić opis sytuacji dydaktycznej i rodzinnej małoletniego na podstawie rozmów z nim, nauczycielami i rodzicami/ opiekunami prawnymi oraz plan pomocy małoletniemu.
3. Plan pomocy powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
b) wsparcia jakie placówka zapewni małoletniemu;
c) skierowania małoletniego do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§ 3
1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) dyrektor OREW powołuje Zespół Interwencyjny, w skład którego wchodzą pedagog, psycholog, dyrektor OREW oraz inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako Zespół Interwencyjny).
2. Zespół Interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone na podstawie opisu sporządzonego przez psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.
3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/ opiekunowie dziecka, powołanie Zespołu jest obligatoryjne. Zespół Interwencyjny wzywa rodziców/ opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować rodzicom/ opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 4
1. Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany przez psychologa rodzicom/opiekunom prawnym z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Psycholog informuje rodziców/ opiekunów prawnych o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
3. Po poinformowaniu rodziców/ opiekunów prawnych przez psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor OREW składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/ policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/ opiekunowie prawni dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować rodziców/ opiekunów prawnych małoletniego na piśmie.
§ 5
1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia wychowanka, ucznia, pacjenta należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
2. Kartę załącza się do teczki małoletniego znajdującej się w gabinecie psychologa.

ROZDZIAŁ V
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO
§ 1
Pracownicy uznając prawo wychowanka/ ucznia/ pacjenta do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku dziecka.
§ 2
1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku wychowanka, ucznia, pacjenta (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica, opiekuna prawnego małoletniego.
2. W celu uzyskania zgody rodzica/ opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku wychowanka, ucznia, pacjenta pracownik może skontaktować się z rodzicem/ opiekunem prawnym małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.
3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych rodzica/ opiekuna prawnego małoletniego bez wiedzy i zgody tego rodzica/ opiekuna prawnego.
4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/ opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 3
1. Upublicznienie przez pracownika wizerunku wychowanka/ ucznia/ pacjenta utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica/ opiekuna prawnego dziecka.
2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy wychowanka/ ucznia/ pacjenta oraz rodzica/ opiekuna prawnego poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.

ROZDZIAŁ VI
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET. PROCEDURY OCHRONY WYCHOWANKÓW/ UCZNIÓW/ PACJENTÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE
(art. 22c pkt.2.2 oraz art.22c pkt 2.3)
§ 1
1. Placówka zapewnia wychowankom/ uczniom/ pacjentom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające wychowanków/ uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Ośrodku Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym/ Podmiocie Leczniczym PSONI Koło w Miechowie:
1) Placówka OREW zapewnia personelowi i wychowankom/ uczniom/ pacjentom możliwość korzystania z Internetu w czasie trwania zajęć;
2) sieć jest monitorowana;
3) sieć jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich. Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora OREW. Do zadań tej osoby należy między innymi:
a) zabezpieczenie sieci przed niebezpiecznymi teściami;
b) instalacja oraz aktualizacja oprogramowania.
4) w przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika, ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez wychowanków/ uczniów podczas zajęć.

ROZDZIAŁ VII
ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDY
(art. 22c pkt.2.4)

§ 1
1. Pomimo zastosowania procedury interwencji, dyrektor OREW tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego wychowanka/ ucznia/ pacjenta.
2. W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca oddziału, psycholog, pedagog.
3. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc wychowankowi/ uczniowi/ pacjentowi będzie niezbędna od razu oraz w dalszej perspektywie czasu.
4. Grupa wsparcia tworzy IPD (Indywidualny Plan Działania), który stanowi dokument zapisany i przechowywany w aktach wychowankach/ ucznia.
5. IPD zwiera przede wszystkim informację o podjętych działaniach, plan spotkań ze specjalistami/ rodzicami/ opiekunami prawnymi, nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia.
6. Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem stanowią dane wrażliwe wychowanków/ uczniów i nie są dołączane do IPD, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia dziecka (np. o planowanym samobójstwie).

ROZDZIAŁ VIII
PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”
(art. 22c pkt.1.3)

§ 1
1. Głównym celem „Niebieskiej Karty” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez placówkę, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
2. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w placówce przyjdzie wychowanek/ uczeń/ pacjent i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
3. Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale 4.
4. Procedura „Niebieskiej Karty” stanowi oddzielny dokument OREW.

ROZDZIAŁ IX
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
(art. 22c pkt.6 )

§ 1
1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2. Dyrektor OREW wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
3. Osoba wyznaczona przez Dyrektora OREW monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
4. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Standardu.
5. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia Dyrektorowi OREW.
6. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce.
7. Dokonując monitoringu Standardów, dyrektor OREW może wyznaczyć osobę do przeprowadzenia ankiety wśród wychowanków, uczniów dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez placówkę. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Standardu.
8. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
9. W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do zatwierdzenia dyrektorowi OREW.
10. Dyrektor OREW wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie dokumentu: Standardy Ochrony Małoletnich.

ROZDZIAŁ X
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM/ OPIEKUNOM PRAWNYM I WYCHOWANKOM/ UCZNIOM/ PACJENTOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
(art. 22c pkt.1.6)

§ 1
1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem placówki ogólnodostępnym dla personelu, wychowanków, uczniów, pacjentów oraz ich rodziców, opiekunów prawnych.
2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej PSONI Koło w Miechowie, a także dostępny jest w sekretariacie OREW.
3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z rodzicami, opiekunami prawnymi w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
4. Nauczyciel daje rodzicowi, opiekunowi prawnemu do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Rodzic, opiekun prawny w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu. Oświadczenie stanowi załącznik nr 6 do niniejszych Standardów.
5. Nauczyciele mają obowiązek zapoznania wychowanków/ uczniów/ pacjentów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby wychowankowie/ uczniowie/ pacjenci mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

ROZDZIAŁ XI
ZAPISY KOŃCOWE
§ 1
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników wychowanków, uczniów, pacjentów i ich rodziców/ opiekunów prawnych, w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, jak również poinformowanie rodziców/ opiekunów prawnych wychowanków, uczniów, pacjentów.

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku

Partnerzy

© Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie

produkcja: mediaterminal