Jesteś tutaj

Statut

STATUT

Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
Art. 23
1. Państwa-Strony uznają, że dziecko psychicznie lub fizycznie niepełnosprawne powinno mieć zapewnioną pełnię normalnego życia w warunkach gwarantujących mu godność, umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne uczestnictwo dziecka w życiu społeczeństwa.
3. Uznając szczególne potrzeby dziecka niepełnosprawnego, pomoc (…) będzie udzielana bezpłatnie tam, gdzie jest to możliwe, z uwzględnieniem zasobów finansowych rodziców bądź innych osób opiekujących się dzieckiem, i ma zapewnić, aby niepełnosprawne dziecko posiadało skuteczny dostęp do oświaty, nauki, opieki zdrowotnej, opieki rehabilitacyjnej, przygotowania zawodowego oraz możliwości rekreacyjnych, realizowany w sposób prowadzący do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego stopnia zintegrowania ze społeczeństwem oraz osobistego rozwoju, w tym jego rozwoju kulturalnego i duchowego.

KONWENCJA O PRAWACH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Art. 25
1.Państwa strony uznają prawo osób z niepełnosprawnościami do edukacji. W celu realizacji tego prawa bez dyskryminacji i na zasadach równych szans, Państwa Strony zapewniają włączający system kształcenia umożliwiający integrację na wszystkich poziomach edukacji i w kształceniu ustawicznym, zmierzające do:
a) pełnego rozwoju potencjału oraz poczucia godności i własnej wartości, a także wzmocnienia poszanowania praw człowieka, podstawowych wolności i różnorodności ludzkiej,
b) rozwijania przez osoby niepełnosprawne ich osobowości, talentów i kreatywności, a także zdolności umysłowych i fizycznych, przy pełnym wykorzystaniu ich możliwości,
c) umożliwienia osobom z niepełnosprawności skutecznego udziału w wolnym społeczeństwie.

§ 1
1. Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy jest niepubliczną, specjalistyczną, wielofunkcyjną placówką prowadzoną przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie.
2. Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy powołany jest w drodze uchwały Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
3. Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy powołany jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (nr wpisu: 3/99) prowadzonej przez Starostę Powiatu Miechowskiego, jako jednostka systemu oświaty.
4. Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (nr księgi 000000006279) prowadzonego przez Wojewodę Małopolskiego, jako przedsiębiorstwo lecznicze.
5. Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy ma siedzibę w Strzeżowie Drugim 45, 32-200 Miechów oraz dodatkową lokalizację przy ul. Sienkiewicza 24, 32-200 Miechów.
6. Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2021r., Nr 1915 tj.) i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych;
2) ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2021r. poz. 1082 tj.);
3) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2016r. poz. 546) i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych;
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015r. poz. 581);
5) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2015r. poz. 618);
6) ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017r. poz. 2203);
7) statutu Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie oraz innych aktów wewnętrznych.
7. We wszystkich zakresach objętych statutem Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno –Wychowawczy realizuje idee oraz założenia metodyczne Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, a także uchwały jego organów.

§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) PSONI – należy przez to rozumieć Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną;
2) PSONI Koło w Miechowie – należy przez to rozumieć Koło Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie;
3) OREW – należy przez to rozumieć Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Miechowie;
4) Zarząd Koła – należy przez to rozumieć Zarząd Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie;
5) Nauczycielach — należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych wymienionych w ustawie z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016r. poz. 1379 oraz z 2017r. poz. 60);
6) Pomocy nauczyciela – należy przez to rozumieć osobę pełniące funkcje pomocnicze, zapewniającą opiekę nad wychowankiem, uczestniczącą w terapii wychowanka, dbającą o bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
7) Wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego objęte wychowaniem przedszkolnym, rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym do czasu rozpoczęcia obowiązku szkolnego oraz dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju;
 Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych realizujące obowiązek szkolny/ obowiązek nauki w formie tych zajęć, a po ukończeniu 18 roku życia realizujących prawo do nauki.
 Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym lub umiarkowanym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, realizujących obowiązek szkolny/ obowiązek nauki, a po ukończeniu 18 roku życia realizujących prawo do nauki,
8) Niepełnosprawności intelektualnej – należy przez to rozumieć obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego, upośledzenie umysłowe;
9) Pacjenci – należy przez o rozumieć osoby w rozumieniu Ustawy o prawach pacjenta i o Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2020r. poz. 849);
10) Zespole terapeutycznym – należy przez to rozumieć zespół specjalistów powoływany w danym okresie organizacyjnym przez dyrektora OREW do pracy z konkretnym wychowankiem dla określania, wdrażania, realizacji i ewaluacji indywidualnego programu;
11) Wychowawcy – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora OREW dla każdego wychowanka nauczyciela – wychowawcę grupy wychowawczej, do której uczęszcza wychowanek, który jest odpowiedzialny za koordynację pracy zespołu terapeutycznego w zakresie diagnozy, realizacji oraz ewaluacji indywidualnego programu;
12) Grupie wychowawczej – należy przez to rozumieć oddział edukacyjno – terapeutyczny lub zespół rewalidacyjno – wychowawczy;
13) Rada programowa – należy przez to rozumieć kolegialny organ OREW składający się ze specjalistów pracujących bezpośrednio z wychowankami lub pacjentami lub dziećmi objętymi wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka, powołanym do wielospecjalistycznego i kompleksowego rozważania, opracowania, i rozstrzygania w granicach kompetencji, spraw diagnostycznych, programowych, terapeutycznych, wychowawczych, medyczny i organizacyjnych z uwzględnieniem podejścia innowacyjnego.
14) Księdze wychowanków – należy przez to rozumieć księgę, do której wpisuje się chronologicznie imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia wychowanka, PESEL, adres zamieszkania i zameldowania wychowanka, imiona i nazwiska rodziców/ opiekunów prawnych i adresy ich zamieszkania, datę i miejsce przyjęcia oraz datę i przyczynę skreślenia z księgi wychowanków, a także numer i adres szkoły podstawowej do której wychowanek jest przypisany oraz nazwę i adres placówki, do której wychowanek został przeniesiony;
15) Księga dzieci – należy przez to rozumieć księgę dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka, do którego wpisuje się imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania, datę przyjęcia i zakończenia terapii, PESEL;
16) Rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych;
17) Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie.

§ 3
1. OREW przeznaczony jest dla wychowanków w wieku od urodzenia do 25 roku życia, którzy wymagają kompleksowej, wielodyscyplinarnej pomocy rehabilitacyjno –edukacyjnej świadczonej w odpowiednich warunkach i z opieką dostosowaną do stanu psychofizycznego i wieku.
2. Do OREW przyjmowani są wychowankowie na podstawie wniosku złożonego przez rodzica/ prawnego opiekuna kandydata, do którego dołączono, w zależności od formy uczestnictwa:
1) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
3) orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego;
4) orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydane przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności;
5) skierowanie od lekarza;
6) decyzję dyrektora przedszkola, szkoły podstawowej, do której wychowanek jest przypisany na realizację rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
3. Decyzję o przyjęciu wychowanka do OREW podejmuje dyrektor. Decyzja ma formę pisemną.
4. Decyzja o przyjęciu do OREW stanowi podstawę wpisu wychowanka do księgi wychowanków.
5. Wraz z decyzją o przyjęciu wychowanka rodzice zobowiązani są do dostarczenia kopii IPET, kopii wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, w przypadku gdy uczeń realizował obowiązek szkolny/ obowiązek nauki w innej szkole lub placówce oraz dostarczenia dokumentów świadczących o dotychczasowym przebiegu leczenia i rehabilitacji dziecka.
6. Dyrektor powiadamia o przyjęciu wychowanka do OREW oraz informuje o spełnianiu przez wychowanka obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektora szkoły podstawowej do której wychowanek jest przypisany.
7. Dzieci i młodzież nieposiadające obywatelstwa polskiego są przejmowani do OREW oraz obejmowani opieką na warunkach dotyczących obywateli polskich.
8. Skreślenie wychowanka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki z księgi wychowanków następuje:
a) z końcem roku szkolnego, w którym ze względu na wiek wygasa prawo do nauki,
b) wskutek wygaśnięcia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
c) w wyniku nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach w okresie jednego półrocza w wymiarze powyżej 50% zajęć,
d) na wniosek rodziców/ opiekunów prawnych wychowanka.
9. Skreślenie z listy wychowanków następuje na podstawie decyzji dyrektora OREW:
a) od decyzji, o której mowa w ust. 7 przysługuje odwołanie do Zarządu Koła w terminie 14 dni od otrzymania decyzji,
b) Zarząd Koła rozpatruje odwołanie w terminie 30 dni od daty wpływu odwołania. Rozstrzygnięcie podjęte przez Zarząd ma charakter ostateczny,
c) Dyrektor OREW powiadamia pisemnie dyrektora szkoły macierzystej o jego skreśleniu.
§ 4
1. Głównym celem OREW jest uzyskanie przez wychowanków autonomii, rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych.
2. Celami szczegółowymi w stosunku do wychowanków są:
1) poprawa ogólnego stanu zdrowia lub zapobieganie jego pogarszaniu;
2) poprawa sprawności psychoruchowej lub zapobieganie jej pogarszaniu;
3) poprawa sprawności procesów poznawczych;
4) rozwój osobowości;
5) rozwój samoakceptacji, poczucia własnej wartości, poczucia pewności siebie;
6) rozwój umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacji, umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych;
7) rozwój zainteresowania ludźmi i otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących;
8) rozwój umiejętności współżycia w grupie;
9) rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji.
3. Celami szczegółowymi w stosunku do rodziny są:
1) wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka;
2) wsparcie rodziny w sytuacjach trudnych wychowawczo oraz problemowych, w tym trudnych emocjonalnie;
3) rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem;
4) wykształcenie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym;
5) wsparcie działań na rzecz poczucia solidarności z innymi rodzicami/ opiekunami prawnymi i poczucia tożsamości z PSONI;
6) stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ruchu samopomocowego rodziców/ opiekunów prawnych oraz ich aktywności obywatelskiej;
7) wsparcie rodziny w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w zakresie oddziaływania rehabilitacyjnego i edukacyjnego oraz opiekuńczego.

§ 5
1. Cele OREW realizowane są poprzez następujące zadania:
1) organizację wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) realizację wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki;
3) opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmującą w szczególności pomoc przy: przemieszczaniu się, czynnościach fizjologicznych, utrzymaniu higieny, spożywaniu pokarmów, ubieraniu i rozbieraniu się i ochronę przed niebezpieczeństwem;
4) rehabilitację społeczno – zawodową, leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń specjalistycznych.

2. Cele OREW określone w § 4 ust. 2 są realizowane w następujących formach:
1) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
2) wychowanie przedszkolne;
3) roczne przygotowanie przedszkolne;
4) kształcenie specjalne, w tym przysposobienie do pracy;
5) zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze;
6) zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
7) podstawowa opieka zdrowotna – świadczenia pielęgniarki szkolnej.

3. Cele OREW w stosunku do rodziny określone w § 4 ust. 3 są realizowane w następujących formach:
1) warsztaty, wykłady i seminaria;
2) poradnictwo specjalistyczne;
3) zajęcia rekreacyjne, terapeutyczno – rehabilitacyjne, w tym wyjazdowe;
4) interwencyjna opieka całodobowa;
5) spotkania, wystawy, prezentacje popularyzujące potencjalne możliwości i prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną do godnego życia;
6) świetlica socjoterapeutyczna;
7) trening mieszkalnictwa.

4. Zadaniem OREW jest zapewnienie wychowankom placówki bezpiecznych i higienicznych warunków nauki:
1) OREW odpowiada za bezpieczeństwo wychowanka od momentu jego wejścia do budynku placówki do momentu jego wyjścia z budynku po zakończonych zajęciach;
2) wszyscy pracownicy placówki są zobowiązani do systematycznych szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
3) budynek OREW spełnia wymogi bezpieczeństwa określone przepisami prawa i podlega w tym zakresie systematycznemu monitorowaniu;
4) wyposażenie OREW odpowiada wymogom bezpieczeństwa i higieny pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz zabezpiecza ich szczególne potrzeby wynikające z niepełnosprawności.
§ 6
1. W stosunku do wychowanka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowywany i realizowany jest wielodyscyplinarny, indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET) zgodny z rozpoznanymi potrzebami wychowanka, zaleceniami specjalistów oraz podstawą programową kształcenia specjalnego.
2. W stosunku do wychowanka posiadającego orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno wychowawczych opracowywany i realizowany jest wielodyscyplinarny, indywidualny program rehabilitacyjno – rewalidacyjno – wychowawczo – opiekuńczy zgodny z rozpoznanymi potrzebami wychowanka oraz zaleceniami specjalistów.
3. Programy, o których mowa w ust. 2 i 3:
1) opracowuje, we współpracy z rodzicami/ opiekunami prawnymi zespół terapeutyczny;
2) podlegają ewaluacji oraz modyfikacji w kierunku tworzenia nowych szans rozwojowych i przystosowawczych;
3) wymagają pisemnej akceptacji rodziców/ opiekunów prawnych i zatwierdzenia przez dyrektora;
4) w określonym zakresie powinny być współrealizowane przez rodziców/ opiekunów prawnych w domu;
4. OREW pracuje zgodnie z programem wychowawczo – profilaktycznym zatwierdzonym przez Radę Programową obejmującym:
1) działalność opiekuńczą;
2) wsparcie socjalne;
3) edukację prozdrowotną;
4) edukację ekologiczną;
5) edukację prospołeczną;
6) edukację regionalną;
7) edukację przez sztukę;
8) profilaktykę niedostosowania społecznego.
5. W programie wychowawczym OREW uwzględnia się potencjał poszczególnych wychowanków i ich potrzeby wychowawcze.
6. OREW w porozumieniu z Zarządem Koła realizuje także inne programy niezbędne do osiągnięcia celów, o których mowa w § 4.

§ 7
Organami OREW są:
1) Dyrektor;
2) Rada Programowa.

§ 8
1. Dyrektora zatrudnia Zarząd Koła.
2. Obowiązki dyrektora/ określa Zakres obowiązków i odpowiedzialności dyrektora Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie.
3. Dyrektor odpowiada za politykę personalną OREW.
4. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym pracowników OREW.
5. Dyrektor określa zakres czynności, kompetencji i odpowiedzialności pracowników OREW.
6. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) organizowanie pracy oraz kierowanie bieżącą działalnością OREW;
2) organizowanie prac związanych z awansem zawodowym nauczycieli;
3) realizowanie uchwał Zarządu Koła;
4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
5) nadzór nad realizacją umów w zakresie świadczeń zdrowotnych i innych programów realizowanych przez OREW;
6) kierowanie pracami Rady Programowej;
7) realizowanie uchwał Rady Programowej;
8) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy pracownikom oraz pobytu wychowankom OREW;
9) dbanie o atmosferę twórczej współpracy, równości i wzajemnego szacunku pomiędzy nauczycielami i innymi pracownikami, rodzicami/ opiekunami prawnymi i osobami z niepełnosprawnościami;
10) przestrzeganie przepisów BHP i przepisów przeciwpożarowych;
11) dobór, podnoszenie kwalifikacji, organizację i ocenę pracy pracowników.
7. Dyrektor ściśle współpracuje z Zarządem Koła i księgowością w zakresie realizacji zadań statutowych oraz prawidłowej gospodarki finansowej OREW.
8. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Programową i Sekcją Rodziców, o której mowa w § 10.

§ 9
1. Rada Programowa jest stałym, kolegialnym organem OREW powołanym do wielospecjalistycznego i kompleksowego rozważania, opracowywania i rozstrzygania, w granicach kompetencji, spraw diagnostycznych, programowych, terapeutycznych, wychowawczych, socjalnych, metodycznych i organizacyjnych, z uwzględnieniem podejścia innowacyjnego.
2. Radę Programową powołuje i kieruje jej działalnością dyrektor.
3. W skład Rady Programowej wchodzą: nauczyciele, lekarze, psycholodzy, fizjoterapeuci, logopedzi, pedagodzy, terapeuci zajęciowi, pracownicy socjalni oraz inni specjaliści powołani do programowania i kompleksowej realizacji oferty OREW.
4. Szczegółowe zadania Rady Programowej określa Regulamin działalności Rady Programowej opracowany przez dyrektora i zatwierdzany przez Zarząd Koła.
5. Rada Programowa może zapraszać na zebrania inne osoby niezbędne do wypełniania swoich zadań, w tym ekspertów zewnętrznych.

§ 10
1. Rodzice/ opiekunowie prawni wychowanków OREW tworzą Sekcję Rodziców.
2. Sekcja Rodziców wybiera spośród siebie Grupę Koordynacyjną, która ściśle współpracuje z dyrektorem oraz z wydelegowanym do tego celu członkiem Zarządu Koła.
3. Sekcja Rodziców, poprzez Grupę Koordynacyjną, ma prawo zgłaszać dyrektorowi oraz wydelegowanemu członkowi Zarządu Koła problemy wynikające z działalności OREW, występować z inicjatywami ulepszania jego działań, wzbogacania programu, rozwoju OREW oraz rozwoju programu całego PSONI Koło w Miechowie.
4. Zarząd Koła i dyrektor rozpatrują wnioski zgłaszane przez Sekcję Rodziców za pośrednictwem Grupy Koordynacyjnej.
5. Zakres działalności Sekcji Rodziców określa Regulamin Sekcji Rodziców zatwierdzony przez Zarząd Koła.
§ 11
1. OREW funkcjonuje nie mniej niż 8 godzin dziennie we wszystkie dni robocze, zgodnie z arkuszem organizacyjnym.
2. Plan przerw w działalności OREW w danym roku szkolnym/ kalendarzowym określa dyrektor OREW w uzgodnieniu z Zarządem Koła.
3. W okresie przerwy, o której mowa w ust. 2, OREW może organizować zajęcia stanowiące rozszerzenie i wzbogacenie działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, rehabilitacyjnej i rekreacyjnej.
4. Cele określone w § 5 realizowane są w następujących formach organizacyjnych:
1) zespołach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) oddziałach przedszkolnych;
3) oddziałach wychowania przedszkolnego;
4) oddziałach edukacyjno – terapeutycznych;
5) zespołach rewalidacyjno – wychowawczych;
6) indywidualnych zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych;
7) indywidualnych i grupowych zajęciach rehabilitacyjnych;
8) zespołowych formach aktywności ekspresyjnej i rekreacyjnej;
9) innych formach rehabilitacji społecznej, w tym wyjazdowych;
10) świetlicy socjoterapeutycznej;
11) treningu mieszkaniowego.
5. Komórkami organizacyjnymi do realizacji zadań z zakresu opieki zdrowotnej są:
1) ośrodek rehabilitacji dziennej dla dzieci;
2) poradnia psychologiczna dla dzieci;
3) poradnia logopedyczna;
4) gabinety profilaktyki zdrowotnej (gabinet medycyny szkolnej);
5) inne poradnie lub gabinety w zależności od potrzeb.
6. OREW zobowiązany jest do twórczego poszukiwania innych form, zwłaszcza terapii, edukacji, rekreacji i integrującego włączania wychowanków, pacjentów i dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka w życie środowiska, poza siedzibą, w społeczności lokalnej, z wykorzystaniem ogólnodostępnych zasobów społecznych, zwłaszcza przeznaczonych dla grup rówieśniczych.
7. Oddziały, grupy wychowawcze i zespoły prowadzi nauczyciel wychowawca.
8. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w OREW jest grupa wychowawcza, którą opiekuje się wychowawca. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi:
1) w przypadku wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim do 4;
2) w przypadku wychowanków z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna do 8;
3) w przypadku wychowanków z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedna z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, a drugą niepełnosprawnością jest autyzm, w tym zespół Aspergera do 4.
5. OREW prowadzi bibliotekę, której zasoby udostępniane są wychowankom oraz innym osobom z niepełnosprawnością intelektualną niebędącym wychowankami, rodzicom/ opiekunom prawnym, pracownikom i innym zainteresowanym, na warunkach określonych przez Zarząd Koła.
6. Biblioteka gromadzi również wydawnictwa w tekście łatwym do czytania i zrozumienia.
7. OREW propaguje czytelnictwo wydawnictw PSONI, zwłaszcza czasopisma „Społeczeństwo dla Wszystkich”.
8. OREW prowadzi wypożyczalnię pomocy terapeutycznych, sprzętu rehabilitacyjnego i innego, których zasoby udostępniane są w pierwszej kolejności wychowankom oraz innym osobom z niepełnosprawnością intelektualną niebędącym wychowankami, rodzicom/ opiekunom prawnym, pracownikom i innym zainteresowanym, na warunkach określonych przez Zarząd Koła.
9. OREW umożliwia przeprowadzenie praktyk zawodowych, badań, zbieranie materiałów do prac licencjackich, magisterskich, dyplomowych, doktorskich lub innych w zakresie prowadzonej działalności, studentom szkół wyższych, na warunkach określonych przez Zarząd Koła.

§ 12
1. Dopuszcza się zawieszenie zajęć w OREW, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
1) zagrożenia bezpieczeństwa wychowanków w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia zagrażającej zdrowiu wychowanków,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu wychowanków.
5) innego niż określone w pkt 1-3 - w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 11 ustawy Prawo oświatowe.
2. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, na okres powyżej dwóch dni dyrektor OREW organizuje dla wychowanków zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1.
3. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2, są realizowane:
1) z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 44a ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, lub
2) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, wychowankiem i rodzicem, lub
3) przez podejmowanie przez wychowanka aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
4) w inny sposób niż określone w pkt 1-3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
4. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2, dyrektor OREW informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor OREW za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, mogą odstąpić od organizowania dla wychowanków zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2.

§ 13
1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:
1) równomiernego obciążenia wychowanków zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
3) możliwości psychofizycznych wychowanków w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
4) łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
5) ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
6) konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane w oddziałach, zespołach.
3. Godzina zajęć prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest dostosowana do możliwości psychofizycznych wychowanków zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 roku §5 i §6.
4. W uzasadnionych przypadkach, w okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor OREW, w porozumieniu z Radą Programową, może czasowo zmodyfikować odpowiednio:
1) zakres treści nauczania wynikający z realizowanych programów nauczania oraz ramowych planów nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów);
2) tygodniowy zakres treści nauczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
3) tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dyrektor OREW niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny o modyfikacji, o której mowa w ust.1.
5. W przypadku prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w związku z zawieszeniem zajęć z powodu wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 125a ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy Prawo oświatowe, Dyrektor, w porozumieniu z Radą Programową - ustala potrzebę modyfikacji w trakcie roku szkolnego realizowanego programu wychowawczo-profilaktycznego i modyfikuje ten program.
6. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor OREW przekazuje wychowankom, rodzicom/ opiekunom prawnym i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno – pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
7. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor OREW koordynuje współpracę nauczycieli z wychowankami lub rodzicami/ opiekunami prawnymi, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne wychowanków.

§ 14
1. Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Z uwagi na wieloraką niepełnosprawność wychowanków metody i techniki kształcenia na odległość są indywidualnie dobierane do każdego wychowanka przez nauczycieli i specjalistów.
2. Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć. Nauka zdalna będzie prowadzona z wykorzystaniem:
 programu TEAMs, Massenger, WhatsApp i inne dostępne komunikatory;
 konsultacje telefoniczne;
 mailowo, poprzez przekazywanie materiałów, kart pracy, filmów instruktażowych niezbędnych do realizacji zajęć.
W razie braku możliwości korzystania przez rodzica/ opiekuna prawnego z w/w technologii informacyjno- komunikacyjnych przygotowane materiały będą do odbioru osobistego w siedzibie OREW.
3. OREW zapewnia bezpieczne warunki uczestnictwa wychowanków w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
4. Rodzic/ opiekun prawny potwierdza uczestnictwo dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności wychowanka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki oraz poprzez dokumentację zdjęciową, filmową, uzupełnione karty pracy z wykonanych zadań zleconych przez nauczyciela.

§ 15
1. Działalność OREW jest dokumentowana zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Dokumentacja OREW obejmuje:
1) arkusz organizacyjny zatwierdzony przez Zarząd Koła;
2) księgę wychowanków;
3) ramowe plany nauczania na poszczególne etapy edukacyjne;
4) programy edukacyjno – terapeutyczne oddziałów i zespołów;
5) program wychowawczo – profilaktyczny;
6) tygodniowe rozkłady zajęć oddziałów i zespołów oraz zajęć indywidualnych;
7) protokoły posiedzeń Rady Programowej;
8) dokumentację pracy zespołów terapeutycznych;
9) rejestr dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka;
10) indywidualną dokumentację wychowanków określoną w §12 ust.3;
11) dzienniki zajęć oddziałów, zespołów i specjalistów;
12) wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
13) dokumentację dotyczącą awansu zawodowego nauczycieli;
14) plany i programy wewnętrznego doskonalenia pracowników;
15) dokumentację personalną i inną zgodnie z odrębnymi przepisami;
16) dokumentację medyczną zgodnie z odrębnymi przepisami;
17) sprawozdawczość, w tym statystyczną, zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. OREW zobowiązany jest do dokumentowania i archiwizowania pobytu wychowanka poprzez gromadzenie materiałów potwierdzających:
1) podstawę przyjęcia wychowanka do OREW;
2) diagnozę oraz badania i czynności uzupełniające;
3) indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne oraz ich ewaluacje;
4) ocenę postępów w realizacji indywidualnych programów;
5) ewaluację indywidualnych programów;
6) OREW zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji o przebiegu realizacji zadań z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i prowadzona dokumentacji w zakresie opieki medycznej wg odrębnych przepisów.
4. Za prawidłowe dokumentowanie procesu edukacji i rehabilitacji, terapii i opieki nad wychowankiem odpowiada nauczyciel prowadzący oraz każdy specjalista w zakresie wpisu do dokumentacji po przeprowadzonej konsultacji – terapii.

§ 16
1. Ocena osiągnięć edukacyjnych:
1) wychowankowie OREW podlegają ocenianiu.
2) nie rzadziej niż dwa razy w roku, na podstawie analizy dokumentacji, analizy efektów prowadzonych oddziaływań oraz obserwacji, nauczyciele i specjaliści dokonują okresowej oceny funkcjonowania wychowanków, która stanowi podstawę do modyfikacji ich indywidualnych programów.
3) dla wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego sporządza się semestralne i roczne oceny opisowe, które udostępnia się szkołom macierzystym wychowanków i rodzicom. Stanowią one podstawę klasyfikowania i promowania.
4) dla wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych sporządza się semestralne i roczne oceny funkcjonowania, które udostępnia się szkołom macierzystym wychowanków i rodzicom. Wychowankowie ci nie podlegają klasyfikowaniu i promowaniu.

2. Ocena zachowania:
1) ocena śródroczna i roczna z zachowania dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest oceną opisową. Nie ma ona wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, a także promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
2) przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym należy uwzględnić wpływ dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
3) każdorazowo po sporządzeniu oceny z zachowania zapoznają się z nią rodzice/prawni opiekunowie i jest ona przesyłana do szkół macierzystych uczniów realizujących w Ośrodku obowiązek szkolny.

§ 17
1. W pracy z wychowankami pracownicy OREW kierują się następującymi zasadami:
1) szacunku dla wychowanka;
2) dbałości o jego dobre samopoczucie;
3) skoordynowanego, kompleksowego, wielodyscyplinarnego, intensywnego oddziaływania rehabilitacyjno – terapeutyczno – rewalidacyjno – edukacyjno – wychowawczego;
4) pozytywnego programowania indywidualnego we wszystkich sferach rozwoju wychowanka;
5) wyzwalania i wykorzystywania potencjału wychowawczego grupy rówieśniczej;
6) ciągłości oddziaływań z uwzględnieniem ewaluacji oraz dostosowania zadań i form do stanu i wieku wychowanków.
2. We współpracy z rodziną pracownicy OREW kierują się następującymi zasadami:
1) wspierania psychicznego;
2) dążenia do zaakceptowania przez rodziców/ opiekunów prawych sytuacji dziecka i własnej, zrozumienia jego potrzeb oraz zasad pracy z dzieckiem;
3) pomocy w rozwiązywaniu problemów życia rodziny jako całości i poszczególnych jej członków, jeżeli trudności mają związek z wychowankiem;
4) wzmacniania gotowości i umiejętności radzenia sobie bez pomocy tam, gdzie jest to możliwe;
5) samopomocowego i solidarnościowego zaangażowania w życie społeczności OREW oraz PSONI Koło w Miechowie;
6) szacunku i empatii oraz partnerskiej współodpowiedzialności w zakresie realizacji procesu rehabilitacyjno – edukacyjno – wychowawczego wychowanka na terenie OREW i jego kontynuacji poza placówką.
3. Wychowanek OREW ma prawo do:
1) godnego traktowania, a zwłaszcza: ochrony przed poniżaniem, zachowania intymności w odpowiednich sytuacjach, traktowania stosownego do wieku itp.;
2) przestrzegania wobec niego zasad zdrowia psychicznego, w tym: dbania o dobre samopoczucie, możliwość osiągania sukcesów, ochrony przed lękiem, itp.;
3) ochrony przed jakimkolwiek zagrożeniem fizycznym i psychicznym, w tym molestowaniem i wykorzystywaniem seksualnym;
4) do korzystania z profesjonalnie przygotowanego, kompleksowego, wielodyscyplinarnego programu pomocy i do jego ciągłej, równie profesjonalnej realizacji;
5) uczestnictwa w zbiorowych formach życia OREW i społeczności lokalnej;
6) zgłaszania wniosków i skarg oraz wyrażania swoich opinii i niezadowolenia;
7) zaopatrzenia w sprzęty, materiały i pomoce do zajęć oraz środki pomocnicze umożliwiające mu aktywne, stosowne do możliwości uczestnictwo w różnych formach działalności placówki;
8) ochrony danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016r. poz. 922 z późn. zm.).
4. Wychowanek OREW, w miarę swych możliwości, powinien:
1) systematycznie uczęszczać na zajęcia;
2) aktywnie uczestniczyć w realizowaniu – dostosowanego do jego potrzeb kompleksowego, wielodyscyplinarnego programu;
3) przestrzegać zasad współżycia społecznego.
5. Współpraca z wolontariuszami:
1) działalność placówki może być uzupełniana świadczeniami wolontariuszy;
2) dyrektor OREW informuje wolontariusza o specyfice działalności placówki i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących wychowanków placówki;
3) dyrektor OREW zawiera z wolontariuszem porozumienie określające m.in. zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań, czas trwania porozumienia, zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z wyznaczonymi osobami oraz do nieujawniania informacji dotyczących wychowanków OREW;
4) wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu we współpracy z wyznaczonymi przez dyrektora osobami, pod nadzorem dyrektora OREW lub wyznaczonej przez niego osoby.

§ 18
1. W OREW zatrudnieni są pracownicy merytoryczni i obsługowi w zależności od przyjętego do realizacji programu, zgodnie z Opisem stanowisk pracy w Ośrodku – Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie.
2. Zasady zatrudniania, kwalifikacje, warunki pracy i płacy oraz prawa i obowiązki pracowników określa Regulamin Pracy i Wynagradzania Pracowników Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie.
3. Pracownicy OREW obowiązani są do zachowania tajemnicy zawodowej i służbowej zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych i etyką zawodową.

§ 19
Nadzór nad OREW sprawują:
1) w zakresie organizacyjnym, finansowym i administracyjnym – Zarząd Koła PSONI w Miechowie;
2) w zakresie nadzoru pedagogicznego – Małopolski Kurator Oświaty;
3) w zakresie nadzoru nad działalnością leczniczą – Zarząd Koła PSONI w Miechowie;
4) w zakresie spełniania wymogów dotyczących niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej – organ rejestrowy właściwy dla lokalizacji OREW – Wojewoda Małopolski.
§ 20
Działalność OREW finansowana jest z następujących źródeł:
1) dotacji oświatowej;
2) darowizn i zbiórek publicznych;
3) kontraktów z Narodowego Funduszu Zdrowia;
4) innych źródeł, w tym 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych, innych wpływów w ramach działalności odpłatnej.

§ 21
1. Sprawy organizacyjne i inne nieuwzględnione w niniejszym Statucie, a określające cechy, zasady i porządek funkcjonowania, są ujęte w regulaminie OREW. Dotyczy to zwłaszcza określenia obszaru działania, dni i godzin funkcjonowania, zasad korzystania, sposobu zgłaszania skarg, wniosków i innych.
2. Regulamin OREW opracowuje dyrektor i przedstawia go do zatwierdzenia Zarządowi Koła.
3. Propozycje zmian w niniejszym Statucie i w regulaminie OREW przygotowuje dyrektor i przedstawia go do zatwierdzenia przez Zarząd Koła.

Statut OREW przyjęto uchwałą Zarządu Koła nr 77/01/2025 z dnia 20.01.2025r., uchyla się uchwałę Zarządu Koła 51/08/2024 z dnia 29.08.2024r.
Statut OREW ze zmianami obowiązuje od 20.01.2025r.

ZARZĄD KOŁA PSONI W MIECHOWIE

Aktualności

OREW

W dniu 08.04.2025r. Kamil z I etapu edukacyjnego "A" świętował swoje 12 urodziny. Z tej okazji częstował... czytaj więcej

OREW

Uczniowie klasy PDP prezentowali wykonane przez siebie dekoracje i wypieki świąteczne podczas kiermaszu... czytaj więcej

OREW

W dniu 7.04.2025 r. obchodziliśmy 9 urodziny Michała.

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku

Partnerzy

© Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Miechowie

produkcja: mediaterminal